Klicka här för att se en Passad Fathead från sittbrunnen ’Fathead’ ger nytt liv åt båten

Fathead beskriver bra vad det handlar om: mycket segelyta högst upp i toppen. Det är samma typ av utbyggnad som man ser på båtarna i America’s Cup och Volvo Ocean Race ute i vida världen.

Men Thomas bor i Åmål vid Vänerns strand och har en vanlig Dominant 95. Så han seglar i en annan liga. Men han är ändå inte främmande för nya segel som kan ge honom och hans fästmö bättre segling.
Fathead är ett sådant segel. Utvecklingen går idag mot alltmer utbyggda akterlik på storseglen, även på vanliga båtar. Det är ett bra sätt att öka effekten. Bättre designkunskap, bättre dukar, bättre lattor – allt samverkar för att medge en utbyggnad i storens topp.
Thomas hade en speciell anledning att haka på trenden. Han har seglat 606, Express och Melges 24. Och han har lärt sig uppskatta de båtarnas lätthanterliga segelplan med stor och fock i alla väder.
- Jag gillar den segelsättningen. Det är lätt att kryssa och stagvända, man behöver inte baxa runt en stor genua.
Så Thomas började fundera. Tänk om man kunde konvertera Dominanten och möblera om i segelplanet?
- Jag kontaktade Gransegel, och vi kom fram till att vi skulle kunna få ut större segelyta – 46 kvadratmeter - med en utbyggd stor och större fock. Det lät klart intressant!
Lösningen var att utnyttja hela den tillgängliga förtriangeln med en maxfock på 110% – och bakom den sätta ett riktigt biffigt storsegel, en Fathead på 27 kvadratmeter.
Resultatet blev över förväntan.
- Hanteringen är mycket enklare och seglingsegenskaperna har förändrats. Båten är livligare, det känns som om vi har mera power. Så nu seglar vi mer och använder motorn mindre, säger Thomas.
Möjligen blir båten lite vekare, tycker han, men det är knappast märkbart. Och med enline-rev är det lätt att snabbt minska segelytan. En poäng är att Fathead-storen står så fint även i revat skick tack vare den ganska plana toppen. Och bredden häruppe ger bättre driv även när det blåser, om än på lägre höjd.
Blir det inte lovgirigt? Nej. Segelplanets tryckcentrum ändras inte nämnvärt. Och det mesta av ytökningen i storen resulterar i twist, vilket man eftersträvar för att ge seglet en bättre aerodynamisk profil.
På halv- och undanvindarna kan hela ytökningen användas för att generera fart.
Men vad händer med akterstaget?
Thomas Skåléns Dominant 95 har vinklade spridare, och i princip skulle han kunna plocka bort häckstaget.
Och det har han gjort - men inte utan gardering.
- Jag har satt dit ett par backstag, medger Thomas.
Riktigt lika väl förspänt, bokstavligen, har inte Pontus Brenter, Diva 39-seglare i Stockholm. Hans båt har raka spridare, och då krävs det något som håller i masten på undanvinden. När Pontus satsade på en Fathead-stor bytte han därför ut häckstaget mot två akterstagstag.
- Skotar man bara in storen lite fint under gippen är det inga problem, menar han.
Efter åtskilliga Gotland Runt-starter använder Pontus numera sin Diva 39 mest för cruising. Genuan är slopad, det är Fathead och fock som gäller här med. Storen har ökats från 35 till 51 kvadratmeter.
- En ganska markant skillnad, säger Pontus i ett understatement.
Men det har inneburit en skillnad också på ett annat plan. Pontus funderade ett tag på att byta sin Diva 39 till en ny, modernare båt. Men nu behövs inte det.
- Med Fathead-storen har det blivit en helt ny båt, förklarar han.
Eftersom Fathead så intimt förknippas med avancerade racingbåtar ryggar många seglare instinktivt vid blotta tanken på ett sådant segel. Men faktum är att Fathead öppnar upp en dörr som varit stängd för tusentals vanliga seglare – dörren till enklare segling med bara stor och fock.

Fathead förknippas med avancerade racingbåtar. Därför ryggar många seglare instinktivt vid blotta tanken på ett sådant segel. Men faktum är att Fathead öppnar upp en dörr som varit stängd för tusentals vanliga seglare – dörren till enklare segling med bara stor och fock.

Hämta.
Klicka på bilden för att ladda ner hela broschyren i PDF format. ca 1,5mb
stockholm 08 718 30 60

malmö 040 15 00 28

oslo +47-67 58 71 50