Storsegel HPC

Storseglet ska alltid vara med. I alla väder. På kryss och på undanvind. I lättvind och hårdvind. En del har det till och med uppe när de kör motor. Med genuan på rulle och gennakern i strumpa är storseglet dessutom ofta det enda seglet som ska hissas och beslås. Kraven är alltså stora – både på prestanda och hanterbarhet.

För inte så länge sedan gjordes de flesta storsegel crosscut skurna i vävd dacon. För att någorlunda klara prestandakraven fick seglen göras tunga och styva och var inte särskilt roliga att ha att göra med. Som väl är har utvecklingen gått framåt. Med dagens material och skärningar får man inte bara överlägsen prestanda, man får också betydligt lättare och smidigare segel.

Vad är då problemet? Mest egentligen att det finns så många valmöjligheter. I materialvalet ska man väga in hanterbarhet mot slitstyrka och livslängd. Lattorna kan kombineras nästan i det oändliga - genomgående i toppen och korta nertill, bara korta eller bara genomgående eller, faktiskt, både och! Och hur många rev ska man ha? Lösfot eller traditionellt bomlik? Ska man välja till ett system med kullagrade lattvagnar för att underlätta hissning och nedtagning?

Vissa val är mest en smaksak, men mycket handlar om att när man väljer en sak väljer man bort en annan. Låg vikt är kung när det gäller hanterbarhet och ger dessutom de bästa seglingsegenskaperna. För ökad slitstyrka och livslängd får man acceptera ett lite stöddigare segel. Rev är naturligtvis bra, men att ha fler än man använder är ren dödvikt.

Så kan man hålla på att väga för och nackdelar i evighet, men att som segelköpare tänka på alla detaljer är nästan omöjligt. Som tur är behövs det inte heller. Det räcker med att du vet när, var och hur du seglar. Berätta det för oss så komponerar vi ett skräddarsytt segel som passar just dina behov.

Fakta om HPC storsegel:

* Multiradialskärning anpassad efter seglets höjd/breddförhållande och båtens egenskaper tillsammans med olika dukvikter efter belastningarna i seglets olika delar ger minimal vikt och maximal styrka.

* Alla sömmar sydda med tre stegs zick-zack i UV-beständig tråd. Open scrim dukar limmas för maximal styrka.

* Alltid profilerade lattor med böjkaraktär individuellt anpassad efter var i seglet de sitter.

* Steglös justering av lattspänningen.

*Snörplinan justerbar vid varje rev. Stora segel justerbar vid förliket.

* Halshornsrev med webbad rostfri ring och handtag för enklare revning. (Om revkrokar används)

* Bara originaldetaljer från ledande leverantörer.

* Cunningham, siffror och båttypens emblem är standard.

* Hantverk och materialval på ett Gransegel är alltid av yppersta klass. Vi är alla seglare och gör varje segel med samma omsorg som om det var till oss själva.

* Läs mer: Duk, Konstruktion, D4, Fathead




 

Hämta.
Klicka på bilden för att ladda ner hela brochren i PDF format. ca 1,5mb
stockholm 08 718 30 60

malmö 040 15 00 28

oslo +47-67 58 71 50