fbpx

Rullsystem för rullfock

Facnor Flatdeck

Ett rullsystem med låg profil är idealisk för båtar som inte får plats med rullen under däck.

Det är ett utmärkt alternativ för alla som vill maximera effektiviteten på sin rullfock, men vars båt inte är konfigurerad för ett underdäcksmontage.
Att använda band i stället för en rulllina möjliggör en rulltrumma med mycket lägre profil – det är bara höjden på det 15 mm breda bandet – vilket medger ca 250 mm extra förlikslängd.
En svivel förenar banddelen av rulllinan till haländan, så i sittbrunnen är det precis som för ett vanligt rullsystem.

Rullsystemet har ytterligare fördelar. För det första har rulltrumman i Flat Deck-systemet en större diameter än konventionella rullsystem, vilket skapar moment och innebär att rullningen kräver mindre ansträngning. För det andra, om rull-linan släpps för snabbt finns det ingen risk att den bildar en trassel på trumman.

Facnor FX Code & Gennaker rulle

En Code rulle gör det enkelt för nöjesseglaren att maximera sin prestanda på undanvinden

Förliket är rakt och väl uppsträckt under segling och anpassat för att kunna rullas vilket underlättar hanteringen av detta stora segel. En  vridstyv kabel är insydd i förliket och kopplas till rullsystemets trumma respektive fallsvirvel. Hela förliket rullas in samtidigt från topp till botten.

Det senaste från Facnor. Med sin nya serie FX+ har de höjt ribban för hur bra en Code 0- och gennakerrulle kan bli.
Trumma och svirvel är gediget gjorda ur ett stycke aluminium. Runt den nedre rullen sitter en smäcker sarg av kolfiber för att säkra en felfri lingång och skydda mot stötar. En stor fördel med detta system är att samma furler kan användas för både Code segel och gennaker.

Facnor Fast FX+ topdown furler

Med denna Fast FX+ gennakerrulle klarar man att rulla in bukigare segel som Code one och Gennaker

Allt fler seglare inser fördelen med att ha sin gennaker eller Code på rulle, 

Med hjälp av en vridstyv lina i förliket och ett rullsystem blir hanteringen rena drömmen. Seglet hissas ”flying” framför förstaget ihoprullat och rullas sedan ut och in vid behov. Sedan tas seglet ner i inrullat skick i lugn och ro utan fladder.

Alltså: Maximal effekt med optimal bekvämlighet.

För er som har förstaget längst fram i nosen, monteras med fördel ett peke som idag finns för att klara lasterna från dessa segel.