fbpx
rullfock och revat storsegel hissat på en Bavaria

För dig som ska köpa nya segel finns en förvirrande mängd val och kompromisser när det gäller att välja material , vi tittar på alternativen för segelduk.

Välj rätt segelduk

Att välja rätt duk till ditt segel är helt avgörande för hur nöjd du blir. Det är inte så svårt om du vet vad du vill ha ut av dina segel, det kan bara bli onödigt dyrt eller vansinnigt tråkigt. Vi lotsar dig i valet.

Innan man ens överväger att köpa nya segel är det viktigt att göra prioriteringar – kompromisser mellan prestanda, kostnad och livslängd är oundvikliga. Dessa är inte nödvändigtvis så enkla som de kan verka vid första anblicken, även för den rena nöjesseglaren.

Ett segels förmåga att behålla sin designade form har stor betydelse för hur enkelt, snabbt och bekvämt du kan segla din båt. Valet av duk får konsekvenser för hur seglet och båten uppför sig, antingen när vinden friskar eller seglet åldras.

För att inte luta så mycket behöver ägaren till denna båt köpa nya segel
Segling i utmanande förhållanden, med vindbyar över 30 knop. Denna båt är utrustad med Dacron-segel. I vindbyarna kan Dacron töja sig avsevärt, vilket gör att seglet stänger och blir bukigare, båten kränger mer och går upp i vinden.

När ett segel töjer sig flyttar buken akterut och seglet blir bukigare. Detta får till följd att båten kränger mer än nödvändigt och blir tungstyrd, även kallat lovgirig. Lovgirigheten gör båten svår att styra och nästan omöjligt för en autopilot att klara av. Ett bukigare segel måste revas tidigare och oftare vilket sliter på både segel och besättning

Fladdertålighet

Detta är nyckeln till livslängden för alla segel – fibrerna böjs varje gång seglet viks eller när seglet fladdrar i samband med hissning revning och slag. Segelduken med bäst fladdertålighet – vävd Dacron – är tyvärr det som har mest töjning.

Den stabilaste fibern är kolfiber som är minst tålig mot fladder. Aramider som Technora är något bättre i detta avseende och blandas ofta med kolfiber för att minska risken att fibern går av. Polyester, som tål klart mer misshandel används i cruisinglaminat på bekostnad av lite töjning och permanenta deformationer med åren.

Tåligheten hos laminatsegel kan förbättras med ett lager polyester taffeta på ena eller båda sidor. En klar förlängning av livslängden där nackdelen för den prestandaorienterade seglaren kommer i form av vikt. 10 kilo uppe i riggen ökar krängningen och motsvarar grovt 30 kilo i kölen.

För att skapa ett lättare segel finns Lite Skin® Tricket är ett ytskikt som inte är vävt utan bakat med fibrer i form av en komposit. Lite Skin är betydligt lättare än traditionella taffetor, suger mindre vatten och torkar fortare.  Dock inte lika tåligt som taffeta.

När du ska köpa nya segel till en kappseglingsbåt är kolfiber alltid ett alternativ

Konstruktion av nya segel

När jag började sy segel i slutet på 70-talet var det uteslutande crosscut dacron segel vi sydde, men ganska snart gjorde mylaren och aramiden sitt intåg. Så laminatsegel är ingen direkt nyhet 😉 Numera finns många varianter på både vävda och laminerade dukar att välj bland. Laminatseglen är gjorda av membran som är sammanfogade med en sandwich av strukturella fibrer mellan membranen. Dessa görs antingen som ett ett stort enstaka stycke – kallat membransegel som jag designar individuelt för varje segel, eller som ett vanligt panelsegel.

Panelsegel

Det finns två sätt att göra panelsegel. Det enklaste seglet vi gör är crosscut där dukvåder staplas på varandra ofta vinkelrätt mot akterliket. Våra Radiella konstrutioner är bättre eftersom lasterna kan anpassas till dukens bärande egenskaper.

Nästan alla panellaminat segel är radiellt skurna eftersom de strukturella fibrerna i duken är anpassade för detta. Det finns även ett fåtal vävda dukar där rikningen för minsta töjning är längs med dukrullen och därmed lämpad för radiell skärning.

Laminatdukar finns i mängder av kombinationer av olika fibrer och ytskikt. De har ofta mycket hög kvalitet på laminatet då processen är kontrollerad och begränsad till dukrullens bredd.

De vävda dukarna skiljer i kvalitet både i avseende hur tätvävda de är och hur pass högmolekylär tråd duken är vävd av. Duken värmebehandlas samt impregneras med harts för att öka stabiliteten. Tyvärr skakas hartset ur i samband med fladder och vikning.

Membransegel

Tidigare var dessa dyra och känsliga. Nu när volymerna och poulariteten ökat har priserna närmat sig panellaminatseglen. Membranseglen har ett antal fördelar. Jag kan fritt fördela fibrerna så att de matchar lasterna i de olika delarna av seglet, det är lätt att förstärka med extra fiberbanor vid rev och lattor m.m. Fibrer och ytskikt kan kombineras fritt för att åstadkomma ett segel som exakt matchar dina önskemål.

Kompromisserna

Vill du ha ett segel som ska ta dig flera varv runt ekvatorn är en välsydd och förstärkt vävd dacron det enda  alternativet och ofta det bästa valet. Nackdelen är att seglets form inte kommer se ut som jag tänkt mig efter ett tag. Ett alternativ är då de Dyneemaförstärkta dukarna som idag är väl utprovde. Ett utmärkt exempel är Hydranet radial som håller formen varvet runt, tyvärr på bekostnad av din plånbok.

Laminatsegel, däremot, behåller det mesta av formen till slutet av sin livslängd. Medan den totala livslängden är kortare än för ett Dacron-segel, kommer seglet att behålla en bra form tills det inte längre är ekonomiskt att fortsätta reparera det. Om de seglas väl kan laminatsegel med lämpliga fibrer och med ytskikt av taffeta hålla i många år med bibehållen prestanda.

Avslutningsvis

Som redan förklarats förkortas livslängden genom att tillåta seglen att fladdra. Ett fullattat storsegel kan vara vettigt, eftersom detta nästan eliminerar fladder och därför förlänger seglets livslängd. Detta är ett av de fall då mer utgifter i början kan minska kostnaderna på lång sikt.

Det är också värt att se till att revsystemet är konfigurerat för att vara snabbt och enkelt att använda, då att detta minskar tiden som spenderas med fladdrande storsegel. Försök också undvika motorsegling med storseglet flaxande – oavsett seglets material kommer detta att förkorta dess livslängd avsevärt. Jag ser nästan alltid till att gå upp i lä under en ö för att hissa storen snål som jag är.

Mats

Categories:

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *