’Glider’ – rullfock med mer yta

Genuan är inte det enda försegel som rullas. Många seglare använder rullsystemet också – eller enbart – för focken.

Då använder man rullningen inte för att reva sitt försegel, utan för att det är praktiskt och bekvämt. Och rullen är lika användbar för focken som för genuan. Men det finns ett krux, i alla fall för den som vill få ut det mesta av sin båt. Fockar är ju alltid små jämfört med en genua. När man hissar focken på ett rullsystem blir ytan ännu mindre, eftersom förliket måste kortas för att få plats med trumma och toppsvirvel.
Horisontella lattor går inte att sy in då de inte går att rulla. Med rullattor kan man stötta ett rakt akterlik, men inte bygga ut det alls; lattorna orkar inte bära kompressionen.
Så vad gör man?
Enkelt. Man syr i en vertikal, rund latta som svänger i en noga uträknad och utprovad båge för att kunna bära en så stor akterrunda som möjligt.
Och simsalabim – vi får ett helt nytt segel.
Fördelarna är uppenbara. Tillskottet av yta är förstås det viktigaste. Seglet blir lätt med bara en enda latta, som dessutom fungerar som bukkompensator. Och det blir enkelt att byta segel jämfört med traditionella fockar som kan ha upp till fyra stående lattor.
Glider-focken ger dig bättre driv på kryssen, med en topp som twistar fint tack vare akterrundan högt upp. Ingen smal slips till topp som strutar i byarna. Du kan slå på varje vindvrid, vilket mer än väl kompenserar för förlusten av att inte segla med genuan. Och när du ska förtöja är det bara att rulla in, precis som vanligt.
Bekväm och effektiv segling, med andra ord.

* Läs mer: Duk, Konstruktion, D4, Rullsystem

min självslående gliderfock är fantastisk. Jag saknar inte stora genuan längre.

Dela
Hämta.
Klicka på bilden för att ladda ner hela brochren i PDF format. ca 1,5mb
stockholm 08 718 30 60

malmö 040 15 00 28

oslo +47-67 58 71 50